Ferd blir med Boozt på børs

boozt_summer17_m

Ferd har investert 200 millioner svenske kroner i netthandelsselskapet Boozt, som sikrer Ferd en eierandel på 5,8 prosent.

For første gang har Ferd gått inn som en såkalt cornerstone investor i en svensk børsnotering. Det sikret Ferd rett til å tegne seg for 200 millioner svenske kroner. Da Boozt ble børsnotert i Stockholm i slutten av mai, ble selskapets priset til en markedsverdi på 3,4 milliarder svenske kroner. Det gir Ferd en eierandel på 5,8 prosent.

Før børsnoteringen kontrollerte Verdane Capital og Sunstone Capital drøyt 51 prosent av selskapet, mens resten var eid av Ecco, Friheden Invest og Sampension sammen med management og øvrige ansatte.

Overskudd i fjor
Netthandelsselskapet Boozt selger moteklær gjennom nettstedet Boozt.com. Selskapet har opp mot fem millioner besøk hver måned og over 860.000 aktive kunder.

– Selskapet henvender seg primært til det nordiske markedet, og rundt 90 prosent av omsetningen er i denne regionen, sier Julie Wiese, Associate i Ferd Capital.

Netthandelsaktøren har opplevd voldsom pågang de siste årene, med en årlig vekst på nærmere 70 prosent de siste to årene. I fjor var omsetningen nærmere 1,4 milliarder svenske kroner. 2016 var første året selskapet gikk i pluss og fjorårets driftsoverskudd endte på 29,5 millioner svenske kroner.

Boozt tilbyr utvalgte merkevarer i mid- og premiumsegmentet fra mer enn 550 ulike merker, deriblant Ralph Lauren, Gant, Day Birger et Mikkelsen, Tiger of Sweden, Tommy Hilfiger, BOSS og Ganni.

– I stedet for å tilby et veldig bredt utvalg, har Boozt satset på utvalgte varemerker tilpasset den nordiske konsumentens preferanser. Hovedmålgruppen er kvinner og menn i Norge, Sverige og Danmark, mellom 25 og 54 år, en kjøpesterk kundegruppe som raskt migrerer over på nett, sier Wiese.

Teknologiselskap
Selv beskriver selskapet seg som et teknologiselskap som selger mote på nettet. Ved inngangen av året hadde selskapet nesten 200 ansatte fra nærmere 25 land, med bred erfaring innen mote, logistikk, IT og kommunikasjon. Wiese karakteriserer Boozt-investeringen som en svært spennende eksponering mot netthandel.

– I forhold til mote og klær på nettet er totalstørrelsen på markedet i Norden veldig attraktivt. Nordiske kunder har et av de høyeste forbruk i verden per capita når det gjelder kjøp av klær og sko. I tillegg til at det underliggende markedet vokser, vokser online-andelen betraktelig som en andel av totalen. Markedseksponeringen og selskapets vekstpotensial i kombinasjon med en meget erfaren ledelse, egenutviklet IT plattform og effektiv ordre- og lagerhåndtering, gjorde at vi anså selskapet som en attraktiv investeringsmulighet for Ferd, sier Wiese.

Les hele saken i Ferdmagasinet

TEKST: IRINA LEE

Julie Wiese
Kontaktperson
Julie Wiese
Associate
E-post
jwi(a)ferd.no
Mobil
93 20 51 90

Abonner på publikasjoner

Hvis du ønsker å motta Ferdmagasinet og / eller årlige og halvårlige rapporter når de er tilgjengelige, kan du fylle ut skjemaet under

Økonomiske rapporter
Email
Nyheter
Ferdmagasinet
Post Email
Fornavn *
Etternavn *
Firma *
E-post *
Adresse *
Postnummer / Sted *
* Obligatoriske felter

Avslutte abonnement

Hvis du ønsker å avbestille abonnementet, kan sende e-post til oppsigelse@ferd.no
Alle opplysninger vil bli behandlet konfidensielt. For ytterligere informasjon, vennligst se Ferds retningslinjer for personvern.