– De siste årene har vi hatt en kraftig trafikkøkning på alle linjene. Og for Bergen–Stavanger–Hirtshals og Langesund–Hirtshals har kapasiteten vært sprengt, særlig i helger, skoleferier og høysesong. Nå står vi imidlertid rustet til å ta imot flere gjester på de populære cruisefergene som trafikkerer disse rutene, sier en fornøyd Rickard Ternblom, konsernsjef i Fjord Line, i et intervju med Ferdmagasinet.

Nye lugarer og vinterhager
15. desember i fjor var MS Stavangerfjord tilbake i ordinær trafikk etter en seks uker lang oppgradering ved Fosen Yard i Rissa utenfor Trondheim. 1. januar var også søsterskipet MS Bergensfjord i gang med sine seilinger etter en tilsvarende prosess ved samme verft.

– Hvert av skipene hadde da fått på plass en blokk med 65 nye lugarer, plassert helt forut på øverste dekk. Mange av disse lugarene er i oppgraderte kategorier, med vinduer som gir en fantastisk panoramautsikt, forteller Ternblom, som dermed kan tilby gjestene nye miljøer og flere lugarkategorier. Samtidig er skipenes bufferestauranter utvidet med romslige vinterhager som gir 114 ekstra plasser.

– Vi har også gjort endringer i konferansefasilitetene, som nå har fått muligheter til mer fleksibel bruk, for eksempel i form av popup-butikker, sier konsernsjefen.

Rekordresultat
Fjord Line kan ellers notere seg for et rekordår i 2017, med et driftsresultat som er en sterk forbedring sammenlignet med 2016 – enda også dette var et år med rekordresultat

– Den positive utviklingen skyldes flere passasjerer, høyere omsetning per passasjer, og mer kostnadseffektiv drift. Dette har igjen sammenheng med at vi har gjennomgått en omfattende snuoperasjon i konstruktivt partnerskap med våre eiere, sier Rickard Ternblom – som har store forventninger også til 2018, etter at året har fått en god start..

Les hele saken i Ferdmagasinet