Mens andre hiver innpå dagens første espressoshot, står en opplagt Paul Aunaas utenfor Gudbransdsgard hotell klar for dagens testing i alpinbakkene på Kvitfjell. Høyfjellshotellet huser verdens beste alpinister og deres team i forkant av World Cup i alpint – i tillegg til Swix Racing Service, som Paul bistår.

Fra alpinist til fagmann 
Det er i alpinbakken, bak smørebordet og i businessen Paul har gjort seg verdens kjent. Men Swix-mannen har mange talenter, noen litt mer skjult enn andre.
– Jeg er DJ og mixer musikk på fritida. Jeg kaller meg «DJ pa», sier han og bryter ut i latter.

Paul er riktignok en 59-åring av de sjeldne, men en slik morgenfriskhet kommer ikke av seg selv. Kanskje det skyldes årevis med fjelluft i lungene. Han har nemlig vokst opp i Lillestrøm med slalåmstøvlene på beina, og har levd hele livet i alpinmiljøet.
– Jeg startet med alpint i 6-7-årsalderen, og var i samme klubb som faren til Aksel Lund Svindal blant annet, forteller han. Aksel er i dag en av Swix sine viktigste profiler, sammen med Kjetil Jansrud. Paul har kjent begge fra de var små.
– Jeg er umåtelig stolt av å ha dem på laget i dag, sier Paul som selv var en lovende alpinist til frem til han som 22-åring la slalåmstavene på hylla for å gå Befalskolen.

Etter noen år i Forsvaret, ble Paul i 1988 introdusert for alpinsporten på nytt – denne gangen gjennom Swix. Lidenskapen fra barndommen meldte seg igjen, noe som skulle komme han til gode videre i karrieren.

Med skismøring i blodet
Som den eneste med alpinbakgrunn, begynte han som frilans konsulent i teamet som reiste rundt og hadde smørekurs, demoer og rennservice.
– Alle våre produkter kommer med et opplæringsbehov. Derfor er denne delen av virksomheten veldig viktig, sier han.

Herfra gikk det slag i slag, og nå har den erfarne Swix-mannen jobbet her fast i tjue år.
– Jeg har levd med faget og Swix i så mange år, at det nærmest bobler i blodet og har blitt genetisk for meg, sier Paul.

I tillegg til salg- og markedsaktiviteter i større skala, har han deltatt som servicemann for Olympiatoppen og har fire OL bak seg. Kursingen er fortsatt en viktig del av virksomheten og kan generere bestillinger på flere hundre tusen på kort tid.
– Jeg brenner for å bringe Swix ut i markedet og skape vekst. Det kan ikke gjøres fra kontoret.

Snøscootersjåfør Trond Løken ankommer hotellobbyen og tar oss med til testtraseen. Paul spenner selvsagt på seg slalåmskia i stedet og suser ned på egenhånd.

Kjapp, men grundig testing av ski
Trenerne og service-teamene er allerede godt i gang med å tilrettelegge for dagens trening.
– Hver deltaker har hver sin servicemann som gjør klar alt og tar med skiene til start, så deltakerne bare kan trø inn i bindingene. Det er viktig for at de skal kunne fokusere på rennet, sier han.

I bunnen av bakken ligger en rekke nypreppede alpinski linet opp for dagens test. Tidligere toppalpinist, Jernej Rebersak fra Slovenia, lever av å testkjøre ski og er en viktig del av Swix Racing Service. Etter hver testdag besøker de utøvernes servicemenn for å gi dem dagens testresultat og voksanbefaling.

Jernej spenner på seg dagens første testski og er straks på vei opp skrenten med t-heisen.
– Gutta jobber utrolig effektivt, forteller Paul. Etter noen knappe ord med Jernej, forstår vi at effektiviteten i stor grad handler om at bakkeforholdene kan endre seg på kort tid.

Verdens beste på alpint
Scootersjåfør Trond tar oss med til toppen av traseen der Jernej har satt startpunktet for tidtakeren. Like ved står det norske landslagsteamet og forbereder treningsløypa for landslagsutøverne. Kort tid etter ankommer Kjetil Jansrud med t-heisen. Paul gir han en god klem og gratulerer med VM-gullet han fikk i Åre.

– For oss som driver i hundredelsbusinessen, er jobben Paul og teamet gjør utrolig viktig. Swix har et eget forskningsmiljø som går i dybden for å utvikle de beste produktene. At de er verdens beste på det de gjør, gjør at vi kan være verdens beste på det vi gjør, sier Jansrud.
– Kjører Kjetil Jansrud til gull, vet vi at vi har gjort en god jobb, legger Paul til.

Sterk posisjon i skiløypa
Paul forteller at Swix og Toko, som også eies av Brav, er de eneste i bransjen som driver så omfattende testing.
– Av cirka førti voksprodusenter i verden, er det ingen som har det forskningsapparatet som vi har, sier Paul som i stor grad har utviklet lidenskapen for sporten til å bli en lidenskap for businessen.

– Swix har den sterkeste posisjonen på racing-voks og tilbehør i det globale alpinmarkedet, noe som representerer en betydelig omsetning, sier Paul som ønsker å utvide organisasjonen med sterk kompetanse og økt fokus innenfor alpinkategoriene. Vekstpotensialet for produkter og løsninger rettet mot turalpinistene er et stort fokusområdene.

God glid med Brav som eiere
Årene som selger og servicemann har gjort ham til en velrenommert businessmann med god teft. Han har en bra følelse på at merkevaren vil nå bredere ut med Brav som eiere.
–  Det skjer mye spennende nå. Mange flinke folk har kommet til og jeg har en god følelse på at vi er i ferd med å rigge oss mer riktig nå enn tidligere, både med tanke på bærekraft og for å skape vekst i fremtiden, sier Paul fornøyd.

Les mer om Paul Aunaas og Swix Racing Service i nyeste Ferdmagasinet