I denne sesongen av Impactpodden har Katinka Greve Leiner fra Ferd Sosiale Entreprenører (t.v) fått med seg forretningsutviklerne Chris Klemmetvold Sandvik og Lise Arvesen fra Impact StartUp i studio. Foto: Daniel Fernando Henderson da Silveira

Den nye sesongen, som er laget i samarbeid med Impact StartUp, skal gjennom 10 episoder gi ferske gründere råd og tips som hjelper dem å komme i gang. Katinka Greve Leiner, direktør i Ferd Sosiale Entreprenører, forteller at podkasten skal treffe deg som lurer på om du skal starte, akkurat har startet eller har holdt på en stund men “trår vannet”.

– Vi skal inspirere gjennom å dele erfaringer og gi praktiske råd og tips, sier hun.

Deler både oppturer og nedturer

Første sesong av Impactpodden gikk på luften i 2019. Her ble lytterne kjent med ulike sosiale entreprenører og deres gründerreiser. I planleggingen av sesong to ble det gjennomført en rekke samtaler med sosiale entreprenører om hva de ønsket seg.

–  De var tydelige på at de lærte mest av å høre andres erfaringer – både oppturer og nedturer. Det er fort gjort å bare beskrive de flotte casene hvor alt går bra, men gründerne ønsket også å høre om utfordringer og typiske fallgruver, sier hun.

Både Ferd Sosiale Entreprenører og Impact StartUp har gjort seg mange nyttige erfaringer gjennom flere års arbeid med sosiale entreprenører. Denne kunnskapen har nå blitt til 10 episoder der hver episode tar for seg et aktuelt gründertema. I studio har podkast-vert Katinka Greve Leiner denne gangen fått med seg forretningsutviklerne Chris Klemmetvold Sandvik og Lise Arvesen fra Impact StartUp.

– Vi ønsket å få med noen som selv har gjort gründerreisen. Chris og Lise har begge startet egne selskaper og opplevd både motgang og medgang. I tillegg har de jobbet med mange ulike selskaper som forretningsutviklere, forteller hun.

Du må kunne tjene penger 

Leiner forteller at det har vært spesielt viktig for Ferd Sosiale Entreprenører å få frem hvor avhengig sosiale resultater er av en bærekraftig økonomi i selskapet.

– Mange tror det er en motsetning mellom det å både jobbe for sosial effekt og å tjene penger. Det er det ikke. Impactpodden adresserer både det forretningsmessige ved å starte et selskap og den følelsesmessige belastningen et gründerskap kan være i starten, utdyper hun.

Hun mener derfor at podkasten vil være nyttig for alle som har en gründer i magen, selv om den er spesielt rettet inn mot dem som også ser for seg en sosial effekt av det de jobber med.

Senior forretningsutvikler Lise Arvesen fra Impact StartUp er enig i at Impactpodden er aktuell for alle gründere.

– Du vil få en større forståelse for hva det vil si å faktisk etablere et selskap, og får både inspirasjon og motivasjon til å våge å ta spranget. Samtidig er den ufiltrert og ærlig når det gjelder typiske utfordringer du vil møte på veien, sier Arvesen.

15 minutters episoder  

Podkasten er en del av Ferd Sosiale Entreprenørers arbeid for å få flere til å satse på sosialt entreprenørskap. Etableringen av akseleratoren Impact StartUp er også et av Ferd Sosiale Entreprenørers tilbud for ferske sosiale entreprenører. Her får oppstartsselskaper hjelp av dyktige forretningsutviklere til å utvikle forretningsmodellen og spisse verdiforslaget. Katinka Greve Leiner forteller at mange sosiale entreprenører ønsker å bli med i Impact StartUp.

– Det er dessverre ikke plass til alle, og noen oppstartsselskaper er ikke modne nok for akseleratorprogrammet.

Da er podkasten et fint sted å starte.

– Vårt felles mål er å modne flere selskaper raskere. Impactpodden skal bidra til at selskaper tar tak i egne utfordringer uavhengig av om de får plass i Impact StartUp eller andre støttemiljøer, sier Leiner.

Lise Arvesen tipser lytterne om å starte med de temaene de er mest interessert i, eller kan minst om.

– Se over hovedemnene, finn ut hva som er ditt svake punkt og hvor har du mest å hente og lære. Podkasten er et godt inspirasjons- og læringsverktøy, sier hun.

Også de som som ønsker en plass i Impact StartUp-programmet eller ikke kom videre fra Bootcamp, kan ha stor nytte av å lytte til tipsene og rådene i podden.

– Med episoder på 15 minutter tar det ikke lange tiden å høre en episode, og for å få best uttelling bør du høre alle sammen, sier hun.

Ferske sosiale entreprenører vil også få tilgang til nyttige linker og verktøy under hver episode på nettsiden til Impact StartUp.

Impactpodden kan lastes ned og abonneres på gjennom Spotify og iTunes og Acast.

Sesong 2 av Impactpodden: